Mercedes е сред немалкото автомобилни производители, които изпитват доста трудности напоследък. Електрическият преход практически се провали и и не отговаря на очакванията на бранша. Компанията осъзнава, че това е важен момент, в който се изискват решителни действия и затова обяви, че планира да се трансформира изцяло и да стане по-гъвкава, по-бърза и по-силна.
И голяма част от усилията ще бъдат направени скоростно в рамките на две години. Mercedes казва, че подготвя най-голямата кампания по обновяване на продуктовата и технологичната си гама в своята история. Това включва „дузини нови или освежени модели до 2027 г.“
Официалното послание е, че навлизането на EV моделите ще зависи от „условията на пазара, инфраструктурата и нуждите на клиентите“. Mercedes не се отказва от електрификацията, като казва, че очаква xEV продажбите ѝ да достигнат над 30% от всички през 2027 г. С други думи – 70% ще са ДВГ и хибриди.
Затова в стратегията виждаме, че ДВГ ще имат голяма роля и занапред. Например Mercedes-AMG разработва ново поколение V8, който ще се използва в комбинация с хибридна система. А S-Class ще запази своя V12 двигател в определени пазари.
Първата задача е да бъде запазена есенцията на Mercedes, че всеки неин автомобил е забележителен, независимо какво го задвижва. Колите на марката трябва да са най-желаните, да излъчват еднороден, ориентиран към статута, дизайн. Клиентите избират първо модела, а след това с какво да бъде задвижван. „Новият CLA ще бъде предлагат както като EV, така и с ДВГ и ще има ще подобни предложения“, казва Mercedes.
Компанията казва, че всички модели, без значение дали са EV или ДВГ, могат и ще се възползват от своите силни страни, без това да значи компромис с пространство, елегантност, практичност, ефикасност. Ще се прилага „интелигентна модулация“, за да се постигнат най-добрите в дадения клас простор в интериора и пропорции на купето, като се запази гъвкавост в производството и ниски разходи.
Mercedes няма да загърби лукса и дори ще акцентира над популярните си брандове като G-Class, Maybach, Mercedes-AMG и др. Всички те имат амбициозни цели да увеличат продажбите и моделите. Ще има нова, по-малка G-класа, още по-луксозни Maybach модели и ново поколение Mercedes-AMG със споменатия вече електрифициран и високотехнологичен V8.
Стартът на трансформацията ще бъде даден с новия CLA, който ще дебютира тази година. Предвидени са и множество новости от Mercedes-AMG, а догодина ще има и „голям ъпгрейд“ на S-Class. Можем да очакваме още нови електрически GLC и C-Class модели. Изцяло нова, напълно електрическа E-Class ще завърши EV гамата.
Всички коли ще станат и много по-интелигентни. Ще предлагат „напълно интегриран технологичен пакет, който ще се възползва от най-новите постижения в AI“, казва компанията. И допълва, че колите ще предлагат най-модерните асистиращи системи. И отново – CLA ще бъде началото и на първия софтуерно-дефиниран автомобил на Mercedes, като ще използва собствената операционна система MB.OS. Вторият такъв модел ще е електрическият GLC, който ще е в средния клас по размери и компанията казва, че е „електрическият SUV, който нашите клиенти очакват“.
Лидерството в технологичните иновации също ще е приоритет за Mercedes. Освен в софтуера, компанията подготвя новости и в хардуера, включително суперкомпютър с водно охлаждане, който ще се грижи за обработката на данните и изкуствения интелект в автомобила. С CLA дебют ще направи и новият MBUX Virtual Assistant – гласов асистент с мулти-агентен AI, т.е. може да върши множество различни дейности и да се държи по-естествено.
MB.OS ще поддържа Ниво 2++ на автомомия с навигация в градски трафик, като ще се предлага първо в САЩ и Китай, а в Европа веднага, щом регулациите позволят. На магистрала ще се поддържа Ниво 3, като амбицията е до края на това десетилетие системата да може да се движи със скорост 130 км/ч.
Сред другите важни за Mercedes задачи са засилване на позициите в Китай, оптимизиране на процесите по разработка на нови технологии, намаляване на производствените разходи, повече локализирано производство за съответния район и др. С други думи, компанията иска да преразгледа и подобри всички свои дейности и да постигне осезаеми резултати до 2027 г. – амбициозен план, но наистина вече няма време за чакане.